Topic: Problem med ashop

Har använt ashop ganska länge nu och har fungerat problem fritt ända tills nu.
Verkar som när jag skriver in mitt domän namn i webbläsaren så skickas man automatiskt till install.php.
Någon som vet vad de kan vara för fel ?

Re: Problem med ashop

Ditt webbhotells databasserver är överbelastad. Då tror AShop att du inte har installerat programvaran alls, eftersom databastabellerna inte kan läsas, och omdirigerar till install.php. Jag rekommenderar att du tar bort install.php för att undvika att det körs av misstag och kontaktar ditt webbhotell för att be dem kontrollera databasservern.

3 (edited by Danux 2013-09-04 11:19:30)

Kontaktade mitt webbhotell där dom berättade att dom inte hade nå problem med deras serverar.
Dom testade därimot att backa hemsidan några dagar så börja sidan att fungera igen.
Har en till sak jag undrar över när jag loggar in på admin panelen på ashop på själva start sidan där står de Återställ databas (varning!) bör man återställa den eller varför varnar den för de?

Återställning av databas görs från en backup som du gjort av din shop vid något tidigare tillfälle med backup-länken som du hittar på samma ställe. Det återställer alltså allting till hur det var vid det tillfället du tog backupen, så om du gjort några ändringar sedan dess så försvinner de. Det är anledningen till varningen.

Har problem med att beställningarna inte kommer till min epost längre.
Har du någon anning vad de kan vara för fel ?

Registreras de i din försäljningsstatistik? I så fall kan det vara mail-funktionen på din server som strular. Får dina kunder sina kvitton per e-post eller uteblir dessa också?

Ja de registreras i försäljningsstatistik men varken jag eller kunderna får nå mail.

Låter som strul med mail-funktionen på servern då. Testa att göra ett enkelt testskript mailtest.php exempelvis som bara skickar ett mail:

<?php
mail("din@epostadress.här","Ämne","Meddelande");
?>

och kör det för att se om du får något mail. I annat fall behöver du vända dig till ditt webbhotell för support och be dem fixa mail-funktionen (php's inbyggda mail-funktion mail() med andra ord, inte själva mailserver-funktionen som kan funka ändå).