Topic: Diverse frågor; fraktvikt, menyträd, svenska tecken i URL

Hej,

Har precis börjat jobba med vår A-shop installation och stött på en del egendomligheter:

1. Om produktnamnet innehåller ett svenskt tecken så visas inte produktens sida. Jag antar att det har att göra med att sökmotovänliga URLer felaktigt inkluderar det svenska tecknet. Normalt är väl att ett svensk tecken ändras när URL skapas? Så är det på de flesta shoppingsystem så vitt jag vet.  Men här inkluderas det svenska tecknet och orsakar fel. Går man in manuellt och ändrar URL (byter exempelvis Ö mot O) så fungerar det. Att enbart döpa varor till namn utan svenska tecken i Sverige är ohållbart.

2. Om man bläddrat sig ner i ett menyträd för att nå en specifik produkt så kollapsar menyträdet tillbaka till startläge när man trycker på den specifika produkten. Man får sedan bläddra sig ner i trädet igen för att fortsätta. Är detta en bug eller gör vi något fel?

3. I Sverige används vid distanshandel normalt vikt som första alternativ för att räkna fram en fraktkostnad. Men det verkar inte finnas något upplägg för detta i A-shop. Att sätta individuella frakter på alla produkter är ohållbart. Hur skapar man ett system i A-shop där frakt räknas ut beroende på varje produkts vikt? Om kunden plockar ihop varor som väger 7Kg är det önskvärt att en kostnad för ett paket som väger 7Kg hämtas från en tabell.

4. Går det att på ett enkelt sätt lägga in .PDF-filer på produkternas respektive produkts sida? Önskvärt vore även att kunna länka till ett Youtubeklipp eller liknande.

Går ovan att lösa?

Re: Diverse frågor; fraktvikt, menyträd, svenska tecken i URL

1 och 2 är buggar i den senaste versionen och kommer att rättas till i nästa. URLen till produktsidan kan ändras manuellt för att få länkarna att fungera, men det ska förstås ske automatiskt.

Viktbaserad frakt aktiverar du genom att ställa rutan "Gemensam frakt" till "per kilo" eller "per viktområde" på sidan Inställningar->Frakt och sedan ställa frakten till "Gemensam" på dina produkter och ange deras vikt.

Den detaljerade beskrivningen av produkterna kan innehålla html-kod, såsom länkar till pdf eller inbäddade YouTube-klipp och du kan använda filhanteraren för att ladda upp dina pdf-filer.

Hej, jag undrar om ashop och tilläggen fungerar på joomla (cms).
Annars vill jag utgå från det.

Tack för svar.

AShop kan köras på samma sajt som joomla, i en separat katalog, men det finns ingen koppling mellan dem.

Hej
Håller på att konfigurera min webshop, men undrar hur jag ändrar länkar/news på första sidan? Jag får upp sidan i Dreamweawer och kan ju ändra där , men vad ska jag spara sidan som och var . Tacksam för svar. Använder inte themes eller templates utan Ashop orginal

Länkarna ändrar du genom att logga in i din adminpanel och öppna sidan Katalog->Hantera sidor. Länkarna finns där och kan antingen tas bort eller ändras genom att klicka på Redigera. Det tar däremot upp till 15 minuter innan de ändringarna syns på din webbplats eftersom de är cachade för att belasta webbservern mindre.

Du bör inte redigera php-skripten i Dreamweaver. Istället bör du redigera filerna i mappen "templates" för att ändra utseendet på din webshop och använda adminpanelen för att ändra innehållet.

ashopadmin wrote:

Länkarna ändrar du genom att logga in i din adminpanel och öppna sidan Katalog->Hantera sidor. Länkarna finns där och kan antingen tas bort eller ändras genom att klicka på Redigera. Det tar däremot upp till 15 minuter innan de ändringarna syns på din webbplats eftersom de är cachade för att belasta webbservern mindre.

Du bör inte redigera php-skripten i Dreamweaver. Istället bör du redigera filerna i mappen "templates" för att ändra utseendet på din webshop och använda adminpanelen för att ändra innehållet.

Tack för hjälpen!

Anki wrote:
ashopadmin wrote:

Tack för hjälpen!

Hej,

Jag har ändrat/tagit bort länkar från News/Links för ett par timmar sedan. De hänger dock fortfarande kvar. Har tömt cach på webläsarna. Vad har hänt? Såg att installationsmanualen avvek. Hittade inte alla de filer/mappar som filattribut skulle sättas på. Kan det ha blivit fel där?